Amatörradio

Så där, då har man skrivit mail till SSA att man vill lära sig amatörradio,
okej jag har redan böckerna men det fungerar bättre för mig att
sitta i skolbänken och gå igenom denna ädla hobby.
Jag vet inte, det kanske bara finns i mina drömmar men om jag en dag
kommer igång med en förening och vi börjar jobba med scouting då tror jag
att vi ska satsa en del på radioscouting, lära oss amatörradio och använda vår tid till det.
Vår dyrbara tid kanske det ska stå.....Vore kul med en sån hobby, finns inte många
radioamatörer idag, finns gör det men det är inte många av dom man känner.
Det är en hobby som är värd att utvecklas och få fler att ta sig tid för.
Jag är intresserad och vill gärna se fler som provar.
Är man inte radioamatör får man ju utnyttja 27mhz bandet och finns även
en datoriserad version av detta och det är FRN - Free Radio Network.
Ett program på datorn som fungerar som en radio, men det är snarare webbadresser
som kopplar en till ett visst "rum" eller "frekvens" som man borde kalla det.
Jag kan även koppla en vanlig 446 eller 27mhz radio till FRN och på så sätt kunna
sitta i TV soffan och snacka radio över hela världen, signalen går till en annan radio och
via datorn ut i cyberspace.....
Jag har pratat en hel del med en man i Skåne, faktiskt också en Tysk men då min engelska
är halvdålig och tyskan obefintlig så gick det lite svårt.
Man får skola sig till bättre kunskaper, en dag kanske man ger sig iväg och reser
och då har man flera radioapparater med sig så man kan kommunicera med folk över hela Europa,
kanske hela världen under resans gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0