Regn och vattenpölar

Marken verkar verkligen mättad av allt regn nu, det är stora pölar här utanför mig så

man får sick sacka då man går och kollar postlådan.

 

Ångermanälven har haft högt vattenstånd sen förra ovädret så vi får

se hur det går för dom i dom trakterna, jag vet inte hur mycket

det regnar i inlandet men det är väl lika mycket där så lika så

Moälven har väl fått mer genomrinning nu.

 

Annars minns man lågvattnet förut, då såg man en liten ö mitt utanför bastun utanför

Friluftcentralen i Själevad, men nu är den nog inte särskilt synlig.

 

Jag har tänkt på det där med vattnet som rinner igenom älvar och åar.

Det är ju dyrt men man kunde ju egentligen försöka bredda dessa vattensystem

så att dom klarar framtida extremväder bättre,

jag tycker det vore en bra idé, bredda Moälven t.ex. på de smalare områdena

så det inte blir allt för stor skada.

 

Där Friluftcentralen är idag, det är ju egentligen sjöbotten och jag får för mig

att det allteftersom åren går ramlar ner jord och annat i vattnet så det naturen själv

breddar älven men då blir dock Friluftcentralens område smalare.

 

Dom har iallafall en rejäl brant ner mot vattnet, hade man kunnat hade man fått

fyllt ut där och gjort en sandstrand längs efter eller kanske nån typ av brygga längst efter strandkanten.

 

Det kunde bli snyggt men dom vill nog låta naturen sköta arbetet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0